22 tammi Viisi tapaa auttaa pientä muusikkoa harjoittelemaan kotona
Musiikkiharrastus saattaa olla lapsesi unelma ja olette jo ottaneet ensimmäisen askelen oikeaan suuntaan ja löytäneet sopivan opettajan ja ilmoittautuneet soittotunneille. Hienoa, mutta mitä muuta voisitte tehdä lapsenne soittoharrastuksen tukemiseksi? Jokainen vanhempi voi vaikuttaa lapsensa oppimiseen ja auttaa lastaan saamaan enemmän irti soittotunneista viittä yksinkertaista ohjetta noudattaen.
- Harjoittelu osana päivittäistä aikataulua
Vasta-alkajan ei tarvitse harjoitella tuntitolkulla, mutta säännöllisen harjoittelurytmin löytäminen on hyvin tärkeää harrastuksen jatkuvuuden kannalta. Jos lapsi ei saa soittimestaan hyvää ääntä eikä muista tehdä läksyjään, hänen intonsa saattaa lopahtaa kokonaan jo muutaman viikon jälkeen. Vanhemman kannattaakin sopia lapsen kanssa yhteisestä päivittäisestä harjoitteluhetkestä, joka olisi mielellään aina samaan aikaan ja sellaisena hetkenä, milloin vanhempi olisi kotona. Esimerkiksi 10 minuuttia ennen aamupalaa tai illallisen jälkeen, mutta ennen jälkiruokaa. Kun harjoittelu on säännöllistä, soittamisesta tulee osa elämäntapaa. Harjoittelu vanhempien läsnä ollessa vaikuttaa myös positiivisesti onnistumisen kokemuksien syntymiseen kotiympäristössä.
- Vanhemman läsnäolo soittotuntien aikana
Joskus aloittelevan muusikon voi olla vaikea nähdä ja kuulla objektiivisesti mitä oikeastaan tapahtuu, kun hän harjoittelee kotona. Vanhemman läsnäolo soittotunnilla voi auttaa, sillä soitonopettaja voi ohjata tunnilla myös vanhempaa ja opettaa häntä tarkkailemaan joitain yksityiskohtia, joista vanhempi voi muistuttaa lastaan kotiharjoittelun aikana. Esimerkiksi soittoasennon löytyminen saattaa kestää hetken ja koulutettu opettaja osaa selittää aikuiselle, miten aikuinen voisi auttaa lastaan harjoittelemaan oikein. Vanhempi voi myös ottaa tunnilla valokuvia oikeanlaisesta soittoasennosta tai äänittää/kuvata, kun opettaja soittaa kappaleen oikein. Vanhemman ei tarvitse osata opettaa lasta täydellisesti, mutta kaikki edellä mainittu tukee ja nopeuttaa lapsen oppimista sekä parantaa lapsen ja vanhemman suhdetta musiikkiin ja toisiinsa.
- Ahkeruus yli lahjakkuuden
Monet ajattelevat, että lapsen pitää olla erityislahjakas oppiakseen soittaa. Ammattimuusikot tietävät kuitenkin, että menestyksestä 90 prosenttia on ahkeruutta ja loput lahjakkuutta. Vältä siis lahjakkuuteen keskittymistä, kun kehut lastasi. Kehu harjoittelua, kehu yritystä sekä oppimista. Kehu tavoitteiden saavuttamista ja positiivista asennetta. Tutkimusten mukaan ihmiset, jotka kokevat olevansa lahjakkaita jossain lajissa, ottavat epäonnistumiset raskaammin kuin he, jotka ajattelevat olevansa ahkeria jossain. Yksilö, joka kokee olevansa lahjakas liittää onnistumiset omanarvontunteeseensa: ”Epäonnistuin, en siis ole enää lahjakas”, kun taas ahkera henkilö ajattelee: ”Epäonnistuin, onnistun ensi kerralla, kunhan harjoittelen enemmän”.
- Kuuntele musiikkia kotona
Tämä neuvo saattaa olla itsestäänselvyys, mutta usein törmäämme oppilaisiin, jotka eivät osaa sanoa, mistä musiikista he tykkäävät. Joskus se johtuu siitä, että he eivät oikeastaan kuuntele mitään musiikkia. Olisi hassua, jos jalkapalloa harrastavalla lapsella ei olisi lempijalkapalloilijaa tai ettei hän olisi koskaan nähnyt ainuttakaan jalkapallopeliä. Musiikin soittaminen lähtee kuuntelusta, eikä tämä tarkoita, että kotona tulisi aina soida Mozartin sinfoniat. Oikeastaan mikä tahansa musiikkigenre on sopiva, kunhan lapsi oppii sitä kautta rauhoittumaan kuunteluhetkeen ja kiinnostuu kuulemaan lisää. Vanhempi voi laittaa kappaleen soimaan ja pyytää lasta kuuntelemaan sekä ohjata hänen kuuntelukokemustaan kysymällä: Tykkäsitkö tästä kappaleesta? Minkälainen tämä kappale oli mielestäsi, iloinen vai surullinen? Mistä se mielestäsi kertoi? Haluaisitko kuunnella sen uudelleen ja piirtää kuvan näkemästäsi? Näihin kysymyksiin ei ole oikeita tai vääriä vastauksia, mutta ne mm. opettavat abstraktista ajattelua, kehittävät mielikuvitusta ja musiikkimuistia. Tämä kaikki nopeuttaa lapsen musiikillista kehitystä.
- Muista antaa lapsen levätä
Meille kaikille tulee hetkiä, kun tarvitsemme lepoa. Joskus soitto ei suju eikä kiinnosta. Sellaisina hetkinä on tärkeää antaa lapsen levätä ja kerätä voimia. Harjoittelu ei tule olemaan aina hauskaa, koska soittaminen vaatii itsekuria ja säännöllisyyttä. Kenenkään ei tarvitse olla täydellinen, eikä täydellisyyttä tarvitse edes tavoitella. Riittää että yrittää parhaansa mukaan tukea säännöllisyyttä lapsen harjoittelussa ja on aivan oikein joskus päättääkin lähteä lapsen kanssa jätskille harjoittelun sijaan. Harjoittelu voi jatkua seuraavana päivänä.
– Natalia Vaskinova, viulunsoiton opettaja