31 elo Teknologia — hyvä renki mutta huono isäntä
Riittävätkö YouTube -tutorialit, jos haluan kehittyä harrastuksessani? Pitäisikö mennä mielummin soitto- tai laulutunneille?
Tässä listattuna viisi syytä, miksi valita elävä opettaja tutorialien sijaan:
-
Tutorialin tekijä ei tunne oppimishistoriaasi
Videon kautta sinua puhutteleva vieras opettaja ei tiedä tarkalleen, kenelle hän puhuu ja millä tasolla kuuntelijan sen hetkiset taidot ovat.
Soitto- tai laulutunnilla opettajan vastuulla on kartoittaa oppilaan oppimishistoriaa ja tapoja hahmottaa musiikkia. Näin varmistetaan, että oppimisen lähtökohta toimii.
-
Tutorialit keskittyvät usein yksityiskohtiin, eivät prosessiin
Oppiminen koostuu monesta eri kerroksesta. Oppimisen eri kerrokset muodostavat yksilöllisen oppimisprosessin.
Yksittäinen vinkki vitonen yhdistyy parhaassa tapauksessa oppijan muihin oppimiskerroksiin, huonossa tapauksessa se unohtuu kokonaan tai saa oppijan painottamaan väärin jotakin asiaa.
Joskus on virkistävää opetella yksittäisiä uusia asioita tai kokeilla vinkkejä, mutta ne toimivat yleensä parhaiten silloin, kun pohjatiedot ja taidot ovat vakaalla tasolla.
-
Kommunikaatio opettajan ja oppilaan välillä on osa oppimista
Välillä lifestyle -blogeja lukiessani unohdan, että vaikka tiedän kirjoittajasta henkilökohtaisia asioita, suhteessamme ei ole vastavuoroisuutta. Bloggari ei tiedä, kuka minä olen.
Jos opettaja videolla ei tiedä kuka sinä olet, yksi oppimiseen liittyvä arvokas elementti, vastavuoroinen kommunikaatio, jää puuttumaan.
Koulusta valmistuttuani olen pohtinut paljon, miten arvokasta opettajien tuki on ollut. Osa turvallista oppimisympäristöä on ollut se, että minulla on ollut opettajassa vierelläkulkija ja viitoittaja. Tämä tekee oppimisesta kokonaisvaltaisen ja yhteisöllisen kokemuksen.
-
Elävä opettaja tekee oppimisesta turvallisempaa
Tutorialien kautta oppiminen voi pahimmillaan haitata tai hidastaa oppimista.
Useammin kuin kerran laulutunnilleni on tullut äänensä tukkoon laulanut oppilas, joka on tehnyt YouTube -videoiden neuvoilla ääniharjoituksia. Kun harjoitukset katsotaan yhdessä, huomaan, että kyseinen harjoitus on erinomainen. Oikein tehtynä. Monissa ääniharjoituksissa on olemassa riski, että niitä tulee tehdyksi hieman väärin.
Laulamisessa on aina tuhat huomioitavaa asiaa, joita laulaja itse ei inhimillisistä syistä kykene yhtäaikaisesti hahmottamaan. Tähän tarvitaankin toisia korvia, eli elävää opettajaa.
-
Tai entä jos voi saada molemmat?
Jos valitset elävän opettajan ja opiskelet taitolajia livetilassa, se ei sulje sitä pois, etteikö myös netissä olevaa materiaalia ja teknologiaa yleisesti voisi käyttää hyödyksi.
Opettajasi osaa todennäköisesti suositella sinulle sopivia videoita. Myös videointi ja äänitys tuntitilanteessa oppimistulosten ja itseoppimisen tehostamiseksi on mainio apuväline. Itse asiassa, tämä taitaa olla tulevaisuuden yksi keskeisistä opetustavoista taideaineiden kentällä.
Jos unohdin tästä listauksesta jonkin sinulle tärkeän näkökulman, sana kommenttiboksissa on vapaa!
– Milla Mäkinen, Taidetöölön lauluopettaja