Kitaran kokeilutunnit soittamisen aloittaville aikuisille

Kokeilutunnit ovat keskeinen osa toimintaamme Musiikkikoulu Taidetöölössä. Musiikin eri opinahjoissa on omanlaisensa periaatteet ja kiintiöt oppilaiden sisäänpääsylle. Kokeilutunnit ovat meidän tapamme luoda ensiyhteys asiakkaan ja yrityksen välille.

Ensimmäinen soittotunti on aina ensimmäinen soittotunti. Kokeilutunti koulussamme saattaa hyvinkin olla ensimmäinen soittotuntisi koskaan. Kokeilutunnilla opettaja ja oppilas tutustuvat ja perehtyvät opettajan johdolla soittimeen. Monissa harrastuksissa toiminta jäsentyy kahden ihmisen välille, ja sinänsä musiikin harrastaminen ei ole poikkeus. Soitonopettelu kitaratunneilla on oppilaan ja opettajan välistä vuorovaikutusta.

Kitaran kokeilutunti pyritään jäsentämään siten, että kolmeen varttiin mahtuisi soittimeen tutustumista, opettajan ja oppilaan toisiinsa tutustumista, sekä keskustelua mahdollisesta uudesta harrastuksesta. Aivan ensimmäinen asia soittamiseen liittyen on tietenkin soittoasento, siis se miten kitaraa pidetään, kun sitä soitetaan. Oikean jalan päällä soittimen kannattelu istuessa on yleinen perusasento. Kitaraa voi pitää muutamallakin eri tavalla ja niitä voidaan myös mahdollisuuksien mukaan kokeilla.

Tämän jälkeen aletaan harjoitella yksittäisen sävelen muodostamisesta käsiä käyttäen ja myös vain vapaiden kielten oikealla kädellä soittamista (tai joskus vasemmalla, jos soittajasta tuntuu luontevammalta pitää soitinta siten, tämä tosin vaatii vasenkätisen kitaran!). Oikeakätisesti, siis siten, että oikea käsi on kaiku-aukon päässä, voidaan alkuun alkaa soittamaan vain peukaloa ja etusormea käyttäen. Vasemmassa kädessä vuorostaan etusormi ja keskisormi ovat ensimmäiset sormet, joilla säveliä haetaan otelaudalta. 

Kun ensimmäiset yksittäiset sävelet on saatu soimaan, voidaan kokeilla soittaa kahta ääntä samaan aikaan ja sitten käydä sointujen pariin.

Sointujen soittaminen on kitaransoiton niin sanottua ”peruskauraa” ja niitä on hyvä ja mukava kokeilla jo kokeilutunnillakin.  A ja Em soinnut ovat esimerkiksi monille aivan sopivia sointu-otteita ensimmäisellä soittotunnilla, myös esimerkiksi D. Otteita voi yksinkertaistaa, jos sellainen on tarpeen. Myös kitaran sointuotetaulukko tulee tutuksi kokeilutunnilla.

Virittämiseen tutustuminen kuuluu sekin kokeilutunnin sisältöön. Se on taito, jonka oppiminen hioutuu ja nopeutuu ajan myötä. Virittäminen on myös hyvä alkurutiini, joka herkistää korvaa vireelle ja kitaristi virittäytyy siinä itsekin soittamaan ryhtymiseen.

Tässä vaiheessa oppilas on usein jo saanut jonkinlaisen käsityksen omasta soittotuntumasta, siitä miltä omissa sormissa tuntuu. Sormien tottuminen kieliin ja soittimeen tapahtuu vähitellen. Mielessä saattaa jo olla kappale, jonka haluaisi oppia soittamaan ja opettajan kanssa on hyvä katsoa nuotista tai ”lapusta” mitä sointuja tulisi osata sen soittaakseen, jos kappale siis on selkeästi sointupohjainen. Voidaan myös tutustua kappaleessa tarvittavaan säestys-, näppäily- tai kenties plektratekniikkaan.

Kokeilutunnilla on hyvä myös miettiä säännöllisesti jatkuvien soittotuntien pituutta, 45 minuuttia on hyvin yleinen kesto. Siinä ajassa pystyy kerralla syventymään jo asioihin, eikä keskittyminen meinaa vielä karata muualle.

Jos kitaran kokeilutunnille ilmoittautuneella oppilaalla on jo soittokokemusta, opettaja huomioi tämän ja harjoitukset mukautetaan sen mukaan. Jos oppilaalla ei ole tunnille tulleessaan mielessä vielä tiettyä kappaletta, jonka haluaisi oppia soittamaan, sitä ryhdytään miettimään.

Kokeilutunnin tultua päätökseensä on ehditty vaihtaa muutama sana ehkä jostakin selkeästä tavoitteesta. Harjoituksia ja kappaleita aletaan laittaa korvan taa tulevaa varten. Voi miettiä itse, että ”tämä voisi ehkä olla minulle kiva kappale, josta aloittaa, tuo taas seuraavaksi” jne.

Soittotunnit ovat hyödyksi, kun tuntuu, että säännöllisyydestä ja henkilökohtaisesta opettajasta voisi olla apua. Henkilökohtaisesti käytävillä tunneilla voi esittää kysymyksiä ja saada vastauksia kullakin hetkellä mieltä askarruttavaan asiaan. Opettajalla on myös tarjota harjoituksia tilanteeseen kuin tilanteeseen.

Soittamisesta innostuminen on aina hieno tunne. Se, kun saa kipinän soittoharrastukselle. Tai se, kun orastava kiinnostus vahvistuu entisestään. On opettajallekin aina ilo, kun saa olla siinä mukana. Tervetuloa kokeilutunnille!

Sauli Palmujoki
Taidetöölön kitaransoiton opettaja